e-Administracja wg wizji Anny Streżyńskiej

Minister Cyfryzacji Anna Streżyńska udzieliła wywiadu dla Business Insider Polska. Przedstawiła w nim swoją wizję rozwoju e-administracji na najbliższe lata. Co nas czeka? Rozwój obywatel.gov.pl, elektroniczny dowód osobisty, zmiany na ePUAP… Zobacz!

W ostatnich dniach ukazał się bardzo ciekawy wywiad z minister Anną Streżyńską. Przynosi on wiele informacji na temat wizji ministerstwa dotyczącej e-administracji. Po ostatnich poważnych problemach serca polskiej e-administracji – systemu ePUAP – po raz kolejny ludzie zadają sobie pytanie: ,,Dlaczego nie zacząć od początku?”, „Dlaczego system za ponad sto milionów złotych wiesza się, gdy korzysta z niego jednocześnie 600 osób?”. Anna Streżyńska w wywiadzie dla Business Insider Polska rozwiewa moje nadzieje związane z tzw. ,,zaoraniem” ePUAP i rozpoczęciem od początku. Sama przyznaje, że portal ePUAP już od startu działania jest awaryjny i zbudowany na złej infrastrukturze. Niestety, pomimo wszelkich problemów nie można go tak po prostu wyłączyć. Pomimo jego zawodności i zupełnego braku popularności wśród obywateli, Państwo nie może go zamknąć. Jest to spowodowane tym, że w projekt zostało zaangażowane przeszło 120 milionów złotych środków unijnych. Jeśli nie można tego systemu zamknąć, uderzyć się w pierś i zbudować czegoś nowego, to co planuje Ministerstwo Cyfryzacji?

Minister Cyfryzacji ma wizję i pomysł jak naprawić aktualnie działającą e-administrację. Mowa tutaj o zmianie podejścia do katalogowania i prezentacji usług elektronicznych. O co dokładnie chodzi? System ePUAP nie zostanie pogrzebany… ale stanie się silnikiem – back-endem systemu, który aktualnie jest rozwijany. Mowa tutaj o portalu Obywatel.gov.pl. Portal ten ma zakryć portal ePUAP. To z niego korzystać będą obywatele, czy przedsiębiorcy. Już teraz działa on w wersji BETA, a we wrześniu tego roku ma wszystko ruszyć z kopyta.

Niepokoi trochę fakt, że system który już teraz nie działa tak jak powinien, będzie miał stać się silnikiem nowego portalu. Czy ePUAP uniesie większą liczbę użytkowników, większą liczbę zapytań do baz? Można w to wątpić. Dlatego też, do września Minister Streżyńska dała specjalistom czas, by ci poprawili tak jak to tylko możliwe system ePUAP.

Obywatel.gov.pl w zamyśle ministerstwa ma stać się jedną, wielką bramą do e-usług. To podejście jest znane i bardzo mocno promowane na świecie. Przykładem może być Wielka Brytania i jej portal gov.uk. Wszystkie informacje o procedurach, usługach i obowiązkach przedsiębiorców i obywateli w jednym miejscu. Wszystko podzielone na odpowiednie kategorie, w taki sposób by użytkownik mógł szukać odpowiedzi nie w ustawach czy informacjach pełnych prawnych sformułowań, które wgl go nie interesują. Będzie mógł szukać odpowiedzi po sprawach. Np. „Rejestracja auta”, „Narodziny dziecka” etc. Wszystko w jednym miejscu i w jednolitej formie. Jak możemy przeczytać na portalu Business Insider Polska: „W telegraficznym skrócie: ma być ładnie, przyjemnie, szybko, bezawaryjnie, by wszystko było w jednym miejscu, bez odsyłania z urzędu do urzędu. Wtedy Polacy przekonają się do e-administracji, która w obecnej formie ich odstręcza” – mówi Anna Streżyńska. Cieszy mnie to, że wizja ta jest tożsama z podejściem, które ja promuje i któremu jestem wierny już od trzech lat. Podejście to również opisałem w mojej pracy licencjackiej i magisterskiej. Jeśli taka zmiana kursu polskiej e-administracji się powiedzie będzie to mój osobisty sukces 🙂

Dodatkowo, poza e-administracją na portalu obywatel.gov.pl znaleźć się mają ujednolicone strony wszystkich ministerstw, organów centralnych etc. To dobra wizja. Dobrze by było, by cała administracja prezentowała aktualności i inne informacje w ten sam, jednolity sposób. Pozwoli to łatwiej odnaleźć się obywatelom w gąszczu portali, które teraz znaleźć się mają w jednym miejscu.

Aktualnie wciąż brakuje nam jednego, sprawnego i popularnego sposobu potwierdzania swojej tożsamości. Dziś, by móc załatwiać swoje sprawy drogą elektroniczną, trzeba najpierw zakupić podpis elektroniczny lub załatwić Profil Zaufany. Wymaga to pójścia do jednego z punktów potwierdzających, co zniechęca obywatela. To administracja powinna zrobić krok w kierunku obywatela, nie odwrotnie. Minister Streżyńska szuka alternatywy i zwraca się w kierunku bankowości elektronicznej. By założyć konto bankowe i tak musimy potwierdzić naszą tożsamość. Może warto zwrócić się właśnie do tego typu prywatnych firm, by przy pomocy danych przez nie zebranych obywatel mógł potwierdzać swoją tożsamość. Dla przykładu, konto bankowe w Polsce ma 16 milionów obywateli. Zarejestrowanych użytkowników ePUAP jest zaledwie pół miliona. Wnioski nasuwają się same.

Jak można zauważyć, faktycznie e-administracja idzie w tym kierunku. Banki chcą i będą pomagać w rozwoju i rozpowszechnianiu e-usług. Wszystko zaczęło się od wniosku o 500+ na dziecko. Teraz planowane są kolejne ruchy w zakresie udostępniania usług elektronicznych via konto bankowe. Więcej przeczytacie tutaj i tutaj.

Minister Cyfryzacji w wywiadzie również zapewniała, że do końca jej kadencji każdy Polak będzie mógł mieć w dłoni swój e-dowód elektroniczny. Do 2018 roku dowody z chipem mają być zaprojektowane, odpowiednio przygotowane, wyprodukowane i dostarczone Polakom. Będzie to gigantyczny koszt, z którym jednak wiąże się mnóstwo plusów. Taki dowód sprawi, że nie będziemy musieli nosić ze sobą kilku/kilkunastu plastików i innych dokumentów. Wystarczy chip w dowodzie osobistym. W urzędzie, podczas kontroli drogowej… pokażemy nasz e-dowód, a urzędnik wprowadzając go do systemu dowie się o nas wszystkiego co jest mu potrzebne do zrealizowania danej procedury. Jak mówi Minister Cyfryzacji: „Załóżmy, że nasze dane spoczywają na serwerach odpowiednich instytucji, a my w dowodzie mamy klucz, który te serwery otwiera, jeżeli jest nam potrzebne w danym momencie skorzystać z jakiejś funkcji tego dowodu”.

Muszę przyznać, że jestem bardzo zadowolony, w jakim kierunku i z jaką dynamiką wprowadzane są plany i wizje związane z rozwojem e-administracji. Cieszę się, ze są one tożsame z moją wizą e-Polski. Mam nadzieję, że większość pomysłów uda się zrealizować!

Zachęcamy do zapoznania się z pełnym wywiadem z Ministrem Cyfryzacji. Część pierwsza i druga

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.