Nowe prawo o aktach stanu cywilnego od 2015 roku

Od 2015 roku urzędy stanu cywilnego w Polsce będą mogły prowadzić rejestr stanu cywilnego w wersji elektronicznej. Polacy będą mogli załatwiać odpisy dokumentów w dowolnym USC w kraju, również w wersji cyfrowej, a odpisy będą bezpłatne. Co jeszcze się zmieni? 

Niby ludzie narzekają na ten nasz kraj… niby wszyscy mówią, że tu się nic nie dzieje i jest tylko gorzej. Że złodzieje.. że wszyscy oszukują. Ja tam na to patrze jednak trochę bardziej optymistycznie. Wystarczy się lepiej przyjrzeć i poczytać. Dzieje się! Dzieje… tylko powolutku. 🙂 W ostatnich latach Polska zdecydowanie przyspieszyła jeśli chodzi na przykład o budowy, czy to autostrad dla pojazdów mechanicznych, czy autostrad dla danych. Mam tu na myśli Internet światłowodowy umożliwiający przesyłanie danych w wysokich prędkościach. Administracja również się zmienia i stara się być coraz bardziej elektroniczna. Wszystkie projekty, zwłaszcza te ogólnopolskie postępują, ale powolutku. Musimy pamiętać, że zanim w ogóle wbije się przysłowiową łopatę i zacznie fizyczne prace dotyczące danego programu, konieczna bardzo często jest zmiana prawa, później wybranie wykonawcy, procedury procedury.. procedury…To wszystko trwa.

Dlatego też tak bardzo cieszy mnie fakt, że został wykonany ważny krok dotyczący cyfryzacji rejestrów państwowych. Tym razem chodzi o rejestr, nad którym piecze trzyma Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, czyli rejestr stanu cywilnego. 10 października udało się uchwalić podstawę prawną, która umożliwi prowadzenie rejestracji stanu cywilnego w postaci elektronicznej przez wszystkie urzędy stanu cywilnego w Polsce. To poważny krok i istotna zmiana, bo jest to zmiana u podstaw. Bardzo często zdarza się tak, że zanim w ogóle uda się dany projekt „wyrwać” z sejmu, mijają lata. Posłowie często walczą między sobą, co zawsze spowalnia prace nad konkretnymi projektami i ustawami. Dlatego też tak bardzo cieszą mnie przyjęte ustawy i zmiany w prawie dotyczące rejestrów państwowych, czy innych projektów i strategii takich jak np. Narodowy Plan Szerokopasmowy lub Program Operacyjny: Polska Cyfrowa.

Dzięki ustawie Prawo o aktach stanu cywilnego od początku 2015 roku urzędy stanu cywilnego będą mogły prowadzić rejestracje stanu cywilnego w sposób elektroniczny. Co Polacy na tym zyskają? Nowa regulacja przygotowana przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych pozwala obywatelom na uzyskiwanie odpisów aktów stanu cywilnego w dowolnym USC oraz , co najważniejsze, pojawi się możliwość uzyskania odpisu w postaci elektronicznej. Jak widzimy, ta regulacja to tak naprawdę „furtka” dla zupełnie nowych e-usług. Od początku 2015 roku, jeśli obywatel wyrazi taką potrzebę, USC może przygotować i wysłać odpis aktu w postaci elektronicznej. Nie będziemy musieli pojawiać się w urzędzie by go odebrać, bo wszystko zostanie załatwione w cyfrowy sposób. Będzie to ułatwienie dla samych urzędników, jak i obywateli. Warto też zaznaczyć, że cyfrowy rejestr zwolni Polaków z obowiązku płacenia za odpisy dokumentów.

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych zapewnia na swojej stronie, że dzięki regulacji, która pozwoliła odbierać akty stanu cywilnego w dowolnym urzędzie stanu cywilnego, zainteresowani będą mogli:

  • złożyć zapewnienie o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa
  • zarejestrować zdarzenie, które miało miejsce za granicą
  • odtworzyć zagraniczny dokumentu stanu cywilnego
  • otrzymać zaświadczenie stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa
  • otrzymać zaświadczenie stwierdzające, że zgodnie z polskim prawem można zawrzeć małżeństwo za granicą
  • dokonać administracyjnej zmiany imienia lub nazwiska

Miło patrzeć, że pojawia się kolejna „furtka”, która umożliwi stworzenie ciekawych i bardzo przydatnych obywatelom e-usług. Przeniesienie danych o aktach stanu cywilnego do cyfrowego świata to bardzo dobre posunięcie. Tak samo podoba mi się idea ciągle wdrażanego programu pl.ID (więcej o nim Tutaj). Dzięki centralizacji danych i rejestrów Polska jest w stanie przygotować wiele ciekawych e-usług, a także może usprawnić prace urzędników i zmniejszyć liczbę „okienek”, przy których stanąć musi obywatel by załatwić swoją sprawę. Przykładowo, gdy rodzi się dziecko, świeżo upieczony rodzic musi iść do co najmniej kilku miejsc. Na przykład by poprosić o PESEL etc. Dzięki cyfryzacji, te dane urzędy mogłyby wysyłać między sobą, co znacznie skróciłoby kolejki i czas obsługi zainteresowanego.

Gratulujemy Ministerstwu Spraw Wewnętrznych, za ten projekt i liczymy na efekty 🙂 Mam nadzieję, że długo nie będziemy musieli czekać na ciekawe e-usługi i pozytywne dane statystyczne będące efektem nowego prawa.

Więcej informacji na temat przyjętej uchwały znajdziecie na stronie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, która znajduje się Tutaj.

 

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.