Obywatel.gov.pl będzie dalej rozwijany

Portal Obywatel.gov.pl jeden z ciekawszych pomysłów z zakresu e-administracji ostatniej ekipy rządzącej będzie kontynuowany i dalej rozwijany. Jak? Tego jeszcze nie wiemy. Witryna ta ma bardzo duży potencjał. Wierzę, że nie zostanie zmarnowany.  

Muszę przyznać, że miałem dość mocne obawy jeśli chodzi o projekty związane z e-administracją oraz ich kontynuację przez nowy rząd. W kilku przypadkach moje obawy były słuszne i projekty zostały wstrzymane lub przycięte np. portal ezdrowie.gov.pl (Tutaj). Ulżyło mi jednak, gdy dowiedziałem się że jeden z bardziej trafnych pomysłów poprzedniej ekipy rządzącej, będzie realizowany dalej podczas rządów Prawa i Sprawiedliwości. Na stronie portalsamorządowy.pl przeczytać możemy słowa Beaty Kempy – szefowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów: „Chcę jasno i wyraźnie powiedzieć, że projekt Obywatel będzie kontynuowany. Jesteśmy po jego wstępnej analizie jako nowe kierownictwo i projekt ten rozwiniemy o nowe pomysły tak, by rzeczywiście to nie był projekt dla projektu, ale by z tego projektu wynikały dobre efekty dla funkcjonowania państwa w ogóle”.

Muszę przyznać, że z ideą portalu pośredniczącego, jako miejsca-centrum korzystania z e-Usług przez obywatela wiążę ogromne nadzieje. Portal ePUAP po ostatniej reanimacji działa i wygląda sprawniej. Niestety wciąż ciężko oddycha. Obywatel wygląda świeżo, przekierowuje, informuje i jasno określa co mamy zrobić. To dobra droga i jeszcze lepsza idea. Wymaga ona oczywiście jeszcze  poprawek i dalszego rozwoju. Jak widać w tym aspekcie możemy liczyć na PiS.

Czego możemy się spodziewać? Podczas startu projektu w lipcu zeszłego roku ówczesna premier sugerowała, że „o bardzo poważnych procedurach można mówić bardzo prostym i przyjaznym językiem”. W pełni się z tym zgadzam i popieram takie podejście. Problemem podstawowym naszej administracji jest zawiłość procedur i trudny język używany w urzędach. Jedną sprawę często załatwiać trzeba w kilku urzędach. Dlaczego poszczególne jednostki nie mogą przekazywać sobie naszych danych i wniosków w sposób elektroniczny? Jedno okienko? To jest to czego oczekuję od administracji. Chciałbym wszystko załatwiać przy jednym okienku, nie w kilku tracąc pół dnia na przejazdy między nimi. Kiedy uporządkujemy procedury i procesy, z łatwością dokonamy elektronizacji usług. Póki co projekt Obywatel to wspomniana wyżej platforma obywatel.gov.pl, podręcznik dla urzędników oraz usługa telefonicznej infolinii.

Co więcej zaproponuje aktualna ekipa rządząca? Jakich zmian możemy spodziewać się w projekcie Obywatel? Póki co zapowiedzi nie są sprecyzowane. Miejmy nadzieję, że mgła niepewności zostanie rozwiana w najbliższym czasie.

Czekamy.

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.