Dopisanie do spisu wyborców via ePUAP – Moja Przygoda

Ten rok był pełen różnego rodzaju wydarzeń związanych z polityką. Za nami już wybory prezydenckie. Już wkrótce, bo 25 października 2015 roku odbędą się wybory parlamentarne. Polacy wybierać będą posłów i senatorów, czyli swoich przedstawicieli w Sejmie i Senacie. Osobiście zawsze staram uczestniczyć się w wyborach. Możliwość współudziału w podejmowaniu decyzji o dalszych losach naszego kraju to przywilej, o który walczyli nasi dziadkowie i pradziadkowie. Staram się nie odpuszczać wyborów jednak nierzadko jest to dla mnie problematyczne, bo jestem studentem i mieszkam poza miejscem zameldowania. Przyjazd do domu na wybory pochłania czas i jest kosztowny. Dlatego też poszukałem alternatywy dla siebie i dla milionów innych osób, które nie mieszkają w miejscu zameldowania. Skorzystałem z Profilu Zaufanego i portalu ePUAP.

Jak zgłosić chęć głosowania w innym lokalu wyborczym bez wychodzenia z domu? Trzeba posiadać konto na ePUAP i podpis elektroniczny. Gdy zalogujemy się na portal epuap.gov.pl musimy skorzystać z wyszukiwarki spraw lub wybrać interesujący nas wniosek z katalogu. Co ciekawe w katalogu właśnie znajduje się osobna zakładka: Usługi wyborcze. (Czyżby było to wyjście pod głosowanie online?). W tym miejscu znajdziemy sprawę, która nas interesuje, czyli Dopisanie do spisu wyborców. Należy pamiętać, że tego typu wniosek należy złożyć do 20 października 2015. 

Dodaj szczegóły do składanego wniosku

Dodaj szczegóły do składanego wniosku

Gdy już wybierzemy odpowiedni dokument z katalogu, dodajemy uszczegółowienie naszego wniosku. Ja wybrałem opcje numer dwa, czyli zgłoszenie woli oddania głosu w gminie, w której przebywam czasowo.
Później podajemy dane swojego czasowego pobytu, które nie jest miejscem naszego zameldowania oraz podajemy informacje o wyborach, których ten wniosek dotyczy.

Podaj adres miejsca, gdzie chcesz głosować

Podaj adres miejsca, w którym aktualnie mieszkasz

Gdy już uzupełnimy wszystkie wyżej wspomniane dane, musimy dodać informacje na temat naszej osoby – wyborcy. Jeśli takie dane podaliśmy już przy zakładaniu konta na ePUAP (zachęcam do takiego rozwiązania), to system sam uzupełni wszystkie rubryczki. Nam pozostaje tylko sprawdzenie wszystkich informacji. Ten wniosek nie wymaga od nas żadnych dodatkowych załączników.

Ostatnim, bardzo istotnym krokiem jest podpisanie elektroniczne naszego wniosku przy pomocy e-podpisu lub Profilu Zaufanego. Jak go zdobyć? Zajrzyjcie Tutaj po więcej informacji! Gdy już to zrobimy, możemy śmiało wysyłać nasz wniosek. Po chwili, na naszą skrzynkę ePUAP dostaniemy wiadomość zwrotną w postaci UPP – Urzędowe Poświadczenie Przyjęcia.

Po kilku dniach oczekiwania na jakikolwiek dokument przesłany via ePUAP, że moja sprawa została rozpatrzona pomyślnie zadzwoniłem do mojego urzędu miasta z zapytaniem co z moją sprawą. Pani urzędniczka poinformowała mnie, że UM nie wysyła żadnej informacji o rozpatrzeniu sprawy. Tak więc najpewniej dowiem się, czy wszystko się udało dopiero przy urnie wyborczej 25 paźdniernika 2015.  Nie jest to najlepsze rozwiązanie. Obywatel powinien wiedzieć, czy jego sprawa w jakikolwiek sposób została rozpatrzona. Niemniej, zachęcam Was serdecznie do udziału w wyborach i do skorzystania z możliwości elektronicznego dopisania Was do spisu wyborców.

Wszystkich zachęcam jednak do korzystania z e-formularzy i eadministracji!

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.