Bieszczady coraz bliżej – e-Meldunek działa sprawnie :)

Cytując klasyka. „A gdyby tak rzucić wszystko i wyjechać w Bieszczady?”. W dzisiejszych czasach ludzie tak szybko przemieszczają się z miejsca na miejsce i tak często podejmują decyzje, które dość mocno zmieniają ich życie, że nie sposób byłoby żyć bez e-meldunku. A to ruszamy do innego miasta za pracą, a to za uczuciem, a może po prostu chcemy właśnie mieć tę przysłowiową chatkę w Bieszczadach. Teraz przemeldowanie się jest banalnie proste. 

Od 2018 roku możliwe jest meldowanie się drogą elektroniczną, przy pomocy e-usługi. Bez konieczności nawet jednej wizyty w urzędzie. Wystarczy mieć Profil Zaufany. Możemy przy pomocy e-usługi zameldować się na pobyt stały, czasowy, a także możemy zameldować lub przemeldować niepełnoletnie dziecko. Jak łatwo jest to zrobić, przez pierwsze 8 miesięcy działania usługi sprawdziło ponad 16 tysięcy osób. Sporo. 

Jak skorzystać z usługi? Wystarczy wejść na stronę obywatel.gov.pl oraz wybrać interesującą nas usługę. Po potwierdzeniu swojej tożsamości Profilem Zaufanym wybieramy opcję, czy chcemy przemeldować się, czy zameldować dziecko a może dokonać meldunku na pobyt stały lub czasowy. Przygotowany przez Ministerstwo Cyfryzacji formularz sam zaciąga nasze dane personalne do odpowiednich pól. Zwiększa to wygodę i dużo szybciej możemy załatwić sprawę. 

Wniosek jest darmowy. Kierujemy do urzędu właściwego dla naszego nowego miejsca meldunku. e-Usługa sama dobierze go na podstawie wprowadzonego przez nas miejsca zameldowania. Jak czytamy na stronie Ministerstwa Cyfryzacji:  „Jeśli dołączyłaś/-eś wszystkie potrzebne dokumenty — urzędnik zamelduje cię od razu po otrzymaniu twojego zgłoszenia. Jeśli dołączyłaś/-eś do formularza skany dokumentów — urzędnik może poprosić o ich oryginały i dopiero po wyjaśnieniu wszystkich wątpliwości zamelduje Cię. Usługa jest bezpłatna. Bezpłatnie zostanie również wydane zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały, które urząd wyda bez konieczności wnioskowania. Płatne – 17 zł – jest tylko zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy”. 

Warto wspomnieć, że odebrać zaświadczenie można drogą tradycyjną, ale także możemy skorzystać z przesyłki pocztowej lub z wersji elektronicznej przesłanej na nasze konto ePUAP. Także, jeśli chcecie przy okazji procedury meldunkowej przyczynić się do ochrony planety – możecie to zrobić. 

Rozwiązanie to kierowane jest głównie dla osób uczących się i pracujących poza miejscem zameldowania. Myślę, że brak konieczności pojawiania się w urzędzie przy meldowaniu zachęci Polaków do informowania urzędu o zmianie miejsca pobytu. Miasta muszą być świadome ile ludzi mieszka/pracuje w ich granicach administracyjnych. Dzięki temu mogą zapewnić odpowiedni plan transportowy, infrastrukturę, liczbę obiektów usługowych na osobę etc. Warto to rozważyć, ponieważ może okazać się, że zapewniana dotychczas liczba karetek na mieszkańców miasta nie jest wystarczająca. 

Cieszę się, że ta e-usługa działa i ludzie z niej faktycznie korzystają. Możemy teraz z lżejszym sercem rozważać wybranie tych słynnych już Bieszczad na nasze nowe miejsce zamieszkania. 🙂

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.