Rozwój CSR w Polsce to klucz do e-administracji?

Sektor Prywatny chce współpracować przy przenoszeniu do cyfrowego świata relacji Państwo- Obywatel. Dyrektor Pionu Dyrektor Pionu Sieci i Operacji PKO Bank Polski uważa, że Polacy coraz bardziej przyzwyczają się do elektronicznych rozwiązań. Czy rozwój CSR to klucz do sprawnej e-administracji? 

Wiele ostatnio mówi się o współpracy Państwa z przedsiębiorcami. Może dlatego, że okres rozliczeniowy w pełni? (A przecież główny ruch PITów odbywa się właśnie przez komercyjne aplikacje) Może dlatego, że banki mocno polubiły się ostatnio z Państwem i starają się udostępniać społeczeństwu, przy pomocy swoich stron transakcyjnych kolejne ciekawe e-usługi? A może dlatego, że faktycznie widać efekty takiej współpracy? Z e-wniosku o 500+ skorzystało 20% uprawnionych. Liczba Profili Zaufanych wydanych Polakom, wzrosła niesamowicie wraz z rozpoczęciem współpracy Banki – Ministerstwo Cyfryzacji. Coraz więcej z nas rozlicza swoje PITy właśnie przez Internet. Każdego roku system e-Deklaracje przyjmuje więcej deklaracji! Widać doskonałe efekty współpracy Państwo-Sektor Prywatny. Czy więc rozwój CSR, to klucz do sprawnej e-administracji?

Czym jest CSR? Idąc za definicją zapisaną w Wikipedii: „Społeczna odpowiedzialność biznesu (przedsiębiorstw) (z ang. CSR – Corporate Social Responsibility) – koncepcja, według której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy”. Czy to właśnie klucz? Dyrektor Pionu Sieci i Operacji, PKO Bank Polski uważa, że tak. Ostatnio trafiłem na wypowiedź Pana Dyrektora z Konferencji Państwo 2.0 (Tutaj). Pan Maciej Wyszoczarski uważa, że to właśnie PKO kreuje CSR w Polsce. Bank ten stara się przejąć tak zwany „ciężar jakościowy” reprezentacji biznesu – na styku z administracją państwową.

Pan Dyrektor uważa, że Polacy są otwarci na nowe technologie i nowe rozwiązania z czym zdecydowanie się zgadzam. Nasze społeczeństwo przyspiesza, a co za tym idzie stara się zrobić wszystko wygodnie i najlepiej przez internet. Stanie w kolejkach to przeżytek. Jak działa umysł przeciętnego obywatela (internauty). Jestem w nowym mieście? Zajrzę, co warto zobaczyć i jakie są ciekawe wydarzenia. Przychodzę na przystanek komunikacji miejskiej? Sięgam do telefonu i sprawdzam rozkład z dokładnością co do minuty (dzięki lokacji GPS pojazdów). Chcę zapłacić lub oddać komuś pieniądze? Robię przelew. Rozliczam PIT? Sięgam po e-PIT Przykłady można mnożyć. Coraz więcej Polaków właśnie działa w ten sposób. Zaproszenie Sektora Prywatnego do wspierania relacji Państwo – Obywatel to strzał w dziesiątke. Zwłaszcza, że firmy prywatne mają często zdecydowanie większe doświadczenie w budowaniu rozwiązań, które są odpowiedzią na konkretne potrzeby Klienta. Urzędy niekoniecznie muszą wiedzieć jak zbudować konkretne systemy. Może warto doprowadzić do sytuacji, gdy to Administracja Publiczna jest Klientem i „zleca” wykonanie danych prac firmom, które się na tym znają? W tym przypadku bankom, które mają zdecydowanie większą popularność wśród Polaków niż e-administracja sensu stricte.

Firmy prywatne, które w swojej działalności promują CSR mogą być kołem zamachowym do zdecydowanie szybszego i bezpieczniejszego dostarczenia Polakom sprawnej e-administracji przy okazji zdecydowanie lepiej ją promując. Pan Dyrektor przedstawił wiele interesujących założeń, które tylko potwierdzają chęć rozwijania relacji banki – administracja publiczna. Zainteresowała mnie bardzo idea „Jednej Skrzynki” obywatela. Każdy z nas miałby e-maila, na którego trafiałyby wszystkie pisma słane do nas dotychczas pocztą tradycyjną. Jedno bezpieczne miejsce do kontaktowania się z urzędami? Brzmi to Ciekawie. Taka idea przyświecała już troszkę systemowi EPUAP, gdzie też teoretycznie mogliśmy komunikować się z urzędami via jeden portal. Cóż… jak wiemy losy tej strony internetowej potoczyły się nie do końca jakbyśmy tego chcieli. Czy teraz będzie podobnie? Myślę, że sektor prywatny na to nie pozwoli.

Żyjemy w ciekawych czasach dla e-Usług i innych rozwiązań, które stale ułatwiają nasze codzienne życie. Co przyniosą następne lata?

Więcej tutaj

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.