Cyfrowa Wyprawka

Czym jest e-administracja i jak najlepiej ją budować w Polsce? Jak walczyć z problemami, z którymi się ona boryka? Podczas swojej kilkuletniej obserwacji tego środowiska zauważyłem, że kreowanie cyfrowego państwa, to problem złożony. Jak sprawić by ludzie korzystali z e-usług, jak sprawić by rząd budował je sprawnie i zgodnie z najnowszymi trendami? Dobre pytanie. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, bo jest wiele płaszczyzn na których wydarzyć się musi wiele aby e-administracja zaczęła w Polsce działać. Aktualnie najczęściej próbujemy gonić stracony czas w wyścigu po cyfrowe społeczeństwo, inwestując – słusznie – w edukacje pokolenia 50+. To właśnie ci ludzie najrzadziej korzystają z e-Usług, czy samych komputerów. Warto do nich dotrzeć i nauczyć ich tego, że można inaczej.

Jak jednak wyjść na przód peletonu wyścigu po najlepiej wykształcone społeczeństwo informacyjne? Odpowiedź jest prosta. Praca u podstaw. To hasło pojawiało się już w innych moich tekstach na U24.pl, na przykład Tutaj. Warto inwestować w rozwój dzieci, by już od najmłodszych lat edukować je na temat sprawnego korzystania z Internetu oraz usług w nim dostępnych. Aktualnie zdecydowana większość dzieci ma dostęp do Internetu w domach i w szkołach, potrafią się też posługiwać urządzeniami mobilnymi i smartfonami. Ostatnio mój przyjaciel opowiadał mi o swoim malutkim dziecku, które nauczyło się samo przesuwać ekrany na smartfonie poprzez swip’owanie po nim. Ten ruch jest tak prosty i intuicyjny, że nawet najmniejsze dzieci go rozumieją.  W Polsce trzeba umiejętnie dotrzeć do tego procenta, który aktualnie w ogóle nie ma dostępu do tego typu  nowych technologii. Drugą sprawą jest zmiana podejścia do edukacji dzieci w szkołach.

Szkoły winny wychodzić na przeciw rodzącym się technologiom i wzrastającym umiejętnościom swoich uczniów. Nowe technologie można wykorzystywać na wiele sposobów w szkołach. Ciekawe prezentacje, wirtualne podróże w czasie, e-dzienniki… Teraz dziecko w szkole nudzi się jeszcze bardziej niż moje pokolenie, czy pokolenie moich rodziców. Nauka z podręczników? Jakie to niepraktyczne, staroświeckie i też niestety drogie. Nauka na tabletach? Wirtualizacje doświadczeń, możliwość prezentacji wyników… zdecydowanie więcej dzieciaki mogą „dotykać”, co sprawia że są one bardziej zainteresowane tematem lekcji. Ale to jeden wymiar e-szkoły, który powoli i mozolnie zaczyna wchodzić do szkół w Polsce.

Drugi wymiar to modyfikacja samego planu nauczania. Jakie tematy poruszać na zajęciach z informatyki, jakie uznać za opanowane już na starcie przez dzieci? Mam przeczucie, że  można by wiele zmienić w tym aspekcie in plus dla rodzącego się pokolenia, które niedługo uzupełni dorosłe społeczeństwo informacyjne. Warto by do szkół wprowadzić zajęcia dotyczące samych e-usług, e-administracji, bezpieczeństwa w sieci, sposobów zabezpieczania się i inteligentnego wyszukiwania materiałów etc. Jestem przekonany, że tego typu zagadnień zabrakło mnie i moim rówieśnikom, kiedy my zasiadaliśmy w szkolnych ławkach. Wszystkiego musieliśmy dowiadywać się sami, pod warunkiem że ktoś miał tę ciekawość. Być może warto zainwestować i zbudować wiedzę dotyczącą e-usług u dzieci, które dopiero za kilka lat zaczną ich potrzebować i z nich korzystać?

Nauczyciele, którzy chcieliby nauczyć czegoś więcej swoich uczniów z zakresu informatyki mogą śmiało korzystać z bardzo ciekawego źródła, jakim jest portal przygotowany przez fundację Panoptykon o nazwie Cyfrowa Wyprawka. To strona, gdzie znaleźć można mnóstwo ciekawych scenariuszy lekcji, wskazówek i pokaźną bazę wiedzy dotyczącą edukacji cyfrowej.  Jak przyznają twórcy, portal spełnia przedstawione przed nim cele.

By zachęcić jeszcze więcej ludzi do korzystania z zasobów zawartych na portalu Cyfrowa Wyprawka, fundacja organizuje kolejny, ciekawy konkurs dla szkół i bibliotek pt. „Cyfrowa Wyprawka w każdej szkole i bibliotece”. Uczestnicy powinni w swoich placówkach wywiesić plakaty i przeprowadzić zajęcia edukacyjne dla dzieci, nauczycieli lub rodziców na podstawie materiałów wysłanych przez Panoptykon takich jak np. najnowsza publikacja fundacji pt. „Wychowanie do życia w cyfrowym świecie”. Najciekawsze scenariusze zajęć zostaną opublikowane na stronie cyfrowa-wyprawka.org. Nagrodą jest bezpłatne zaproszenie na szkolenie dotyczące tematu bezpiecznego i świadomego korzystania z nowych technologii.

Termin nadsyłania zgłoszeń do konkursu mija wraz z 15 stycznia 2016 roku.
Więcej na temat Portalu Cyfrowa Wyprawka oraz konkursu „Cyfrowa Wyprawka w każdej szkole i bibliotece” Tutaj

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.