Duże zmiany na ePUAP już niedługo?

W ostatnich dniach natrafiłem na ciekawy wywiad Ministra Rafała Trzaskowskiego dla DGP. Muszę przyznać, że usłyszałem tam wiele ciekawych słów i deklaracji, na które czekałem już sporo czasu. Niestety, także kilka kwestii wciąż pozostaje niewyjaśniona. 

Szef Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji w wywiadzie użył słów, na które liczyłem jeśli chodzi o nowelizację ustawy o informatyzacji. 11 maja 2014 roku weszła ona w życie i dała szansę na zmianę wielu aspektów w e-administracji. Przede wszystkim chodzi tutaj o ujednolicenie wszystkich e-usług.  (Więcej na ten temat przeczytacie Tutaj). To co zabrzmiało dosadnie, to słowo „wymuszenie” zmiany zachowań i przyzwyczajeń pracowników administracji publicznej. To jeden z celów, które MAC chce osiągnąć przy pomocy nowelizacji ustawy o informatyzacji. Dzięki niej, jeśli obywatel zainicjuje kontakt z urzędem przy pomocy Elektronicznych Skrzynek Podawczych, to urzędnik ma (nareszcie) obowiązek odpowiedzieć mu w ten sam sposób. Pracownicy administracji nie mogą już twierdzić, że e-dokument nie jest równoważny papierowemu. Minister Trzaskowski mocno podkreśla w wywiadzie dla Dziennika Gazety Prawnej, że zmiana mentalności urzędników to proces bardzo długotrwały i powolny. Nie da się tego zrobić przez kilka dni, czy miesięcy.

Kolejnym aspektem poruszanym przez szefa MAC było ujednolicenie samych Elektronicznych Skrzynek Podawczych. Ministerstwo (nareszcie) narzuciło wymogi dotyczące samych ESP oraz poprosiło podmioty publiczne o wysłanie bezpośrednich doń adresów. Teraz specjaliści będą weryfikować, czy zgłoszone skrzynki odpowiadają wyznaczonym standardom.

Pytaniem, które w wywiadzie musiało się pojawić dotyczyło ostatnich problemów z samą elektroniczną Platformą Usług Administracji Publicznej. System nie radzi sobie z obciążeniem, często się wiesza i jest mało przejrzysty. Szef MAC stwierdził, że jest świadomy problemów z platformą i tego, że system musi się zmienić. Przyznał, że wiele pojawiających się kłopotów jest spowodowanych nieodpowiednim oszacowaniem liczby ewentualnych użytkowników. Minister porównał problemy z ePUAP do prognozowania ruchu na autostradach. „Przewidywano, że natężenie ruchu, które zostało osiągnięte podczas tych wakacji, czeka nas dopiero za 10 lat. To trudne decyzje, czy budować więcej pasów ruchu, biorąc pod uwagę, że przydadzą się tylko przez miesiąc w roku.” – tłumaczył. Z takim samym problemem boryka się ePUAP, ale Ministerstwo stara się go zażegnać i zwiększyć przepustowość systemu. Szef MAC deklarował, że elektroniczna platforma usług będzie bardziej intuicyjna i przejrzysta. Dodatkowo, same e-usługi zostaną lepiej sklasyfikowane, dzięki czemu użytkownik będzie wiedział czy z danej usługi może korzystać wszędzie, czy tylko w konkretnych miejscach. Dodatkowo sam Profil Zaufany ma zostać odizolowany od portalu ePUAP. Dzięki temu będzie można z niego korzystać, nawet w momencie gdyby elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej odmówiłaby posłuszeństwa. Oddzielony system weryfikacji ma pojawić się pod koniec tego roku, a nowa wersja portalu ma pojawić się na początku przyszłego.

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, chce zachęcić obywateli do korzystania z e-administracji poprzez przygotowanie bardziej atrakcyjnej oferty usług. W tym momencie w sieci można załatwić bardzo wiele, niestety często są to mało istotne sprawy, które obywatel musi załatwiać stosunkowo rzadko. Tak więc nie szuka on alternatywy dla tradycyjnego sposobu załatwiania konkretnej sprawy. Dlatego też Minister Trzaskowski zapowiada, że MAC chce stworzyć tzw. „koszyk” spraw, które klient będzie mógł załatwić przy pomocy Internetu. W koszyku znajdą się między innymi takie usługi jak: składanie deklaracji podatkowych, uzyskiwanie różnych zaświadczeń, przekazywanie informacji o zmianie miejsca zamieszkania i wyjeździe za granicę, czy uzyskiwanie zaświadczeń wyborczych. Muszę przyznać, że wymieniane przez Ministra usługi, nie robią na mnie wielkiego wrażenia. Bardzo chciałbym by znalazły się w tym koszyku też takie e-usługi, które dotyczyć będą spraw codziennych. Przykładowo pakiet wielokrotnie wspominanych przez nas usług medycznych, czy możliwość brania udziału w głosowaniach przy pomocy sieci.

Na koniec wywiadu szef MAC zwrócił uwagę, że konieczne jest znalezienie równowagi między wymaganiami i oczekiwaniami samych obywateli, a racjonalnością wydawania środków publicznych na tworzenie konkretnych e-usług. Minister Trzaskowski przyznał, że wzorem dla Ministerstwa jest rząd brytyjski i portal www.gov.uk. Warto podkreślić, że po wprowadzeniu zmian które czekają ePUAP ma się na nim pojawić także pełna informacja o tym jak załatwić konkretne sprawy administracyjne. Nawet te, których nie można załatwić online. To bardzo ciekawy pomysł, za który trzymam kciuki.

Jak widać, najbliższe miesiące mogą być dla Polski bardzo poważnym krokiem, jeśli chodzi o postęp w rozwoju e-administracji. Zarówno jeśli chodzi o zmianę mentalności urzędników, jak i modernizację narzędzi takich jak Profil Zaufany i portal ePUAP.

Pełen wywiad znajdziecie Tutaj

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.