Informatyzacja rejestru aktów stanu cywilnego

 

Od stycznia 2015 roku rozpocznie się informatyzacja rejestru aktów stanu cywilnego. Takie rozwiązanie ułatwi wiele procedur. Dodatkowo, obywatel będzie mógł uzyskać akt stanu cywilnego w postaci elektronicznej. Oznacza to, że nie będzie on musiał pojawiać się w urzędzie. Takie repozytorium, to także furtka do nowych e-usług.  

W zeszłym tygodniu rząd przyjął projekt ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego. Dzięki zapisom w niej zawartym możliwa stanie się cyfryzacja aktów stanu cywilnego. Według noweli rozpocznie sie ona od 1 stycznia 2015 roku. To ważny dzień dla elektronicznej administracji w Polsce. Informatyzacja tego rejestru z pewnością umożliwi tworzenie nowych i potrzebnych obywatelom elektronicznych usług.

Dzięki nowelizacji Prawa o aktach stanu cywilnego będzie można udostępniać obywatelom elektroniczne odpisy aktów stanu cywilnego. Cała procedura będzie przebiegać zdecydowanie szybciej i sprawniej. Cyfryzacja aktów stanu cywilnego ułatwi i przyspieszy procedury prowadzone przez urzędy stanu cywilnego.

Bardzo dużą zaletą wdrażanych zmian jest to, że obywatel będzie mógł uzyskać swój akt stanu cywilnego w dowolnym urzędzie w Polsce. Dzięki informatyzacji nie trzeba będzie udawać się do urzędu, gdzie dany akt jest przechowywany. To zawsze jakaś oszczędność czasu. Ciekawszym rozwiązaniem, z którym wiąże spory potencjał na e-usługi, jest udostępnianie petentom elektronicznych aktów stanu cywilnego. By go otrzymać obywatel nie będzie musiał pojawiać się w urzędzie!

Elektroniczny obieg dokumentów to jedno z tych rozwiązań, które jest w dzisiejszych czasach niezbędne do sprawnej pracy urzędów. Mam nadzieję, że w biegiem czasu administracja publiczna i samorządowa będzie coraz częściej wykorzystywać tego typu technologie. Dodatkową zaletą nowelizacji ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego jest to, że kierownik urzędu stanu cywilnego będzie miał możliwość aktualizacji numeru PESEL. Przy pomocy specjalnego systemu, po sporządzeniu aktu urodzenia, urzędnik będzie mógł wysłać wniosek do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych o wydanie numeru PESEL.  Istnieje szansa, że dzięki takiemu rozwiązaniu obywatel będzie musiał zdecydowanie mniej biegać między okienkami w celu załatwienia tej samej sprawy.

Dodatkowo nowela przewiduje szereg uproszczeń, które przyspieszą i usprawnią procedury. Więcej o nich przeczytacie Tutaj.

 

 

 

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.