Narodziny dziecka online – e-usługa coraz bardziej popularna!

Ministerstwo Cyfryzacji jest dumne z rosnącego zainteresowania e-usługą rejestracji dziecka online i decyduje się na wspólną współpracę z Ministerstwem Zdrowia. Wszystko po to, by jeszcze więcej rodziców decydowało się na korzystanie z usług online.

Sporo moich znajomych w ostatnim czasie rozpoczyna nowy etap w swoim życiu. Rodzą się ich pierwsze dzieci. Rozmawiając z nimi widzę jak wiele spraw trzeba załatwić gdy stajesz się rodzicem. Twoje życie wywraca się do góry nogami. Dzieje się tak nie tylko przez szczęście jakie Cię spotkało, ale też przez ilość dokumentów i miejsc, które musisz odwiedzić. Już od jakiegoś czasu nowi rodzice mogą korzystać z nowej e-usługi, która pozwala na rejestrację swojego dziecka online.

Co widać po pierwszych danych z Ministerstwa Cyfryzacji – e-usługa przyjęła się całkiem nieźle.  Wcale mnie to nie dziwi, bo jest ona odpowiedzią na konkretne zapotrzebowanie. Już przez pierwsze 2 miesiące działania tego rozwiązania zarejestrowanych przez internet zostało 6 tysięcy dzieci. Nie jest to może niesamowicie wielka liczba, niemniej nastraja pozytywnie i zachęca do dalszych aktywnych działań mających na celu zwiększenie popularności tego rozwiązania.

Ministerstwo Cyfryzacji zdecydowało się pod koniec lipca na współpracę z Ministerstwem Zdrowia, aby jeszcze aktywniej reklamować nową e-usługę. Jak czytamy na stronie MC – 6 tysięcy zarejestrowanych dzieci „to bardzo dobry wynik, ale chcielibyśmy by jeszcze więcej Polaków z niej korzystało, stąd współpraca z Ministerstwem Zdrowia. Chcemy upowszechnić tę usługę na pierwszej „linii frontu” – w szpitalach. Tam, gdzie rodzice dostają pierwszy podstawowy pakiet informacji, co zrobić po narodzinach dziecka”. Sam Minister Zdrowia Łukasz Szumowski przyznał, że ma nadzieję na współpracę pracowników szpitali ginekologiczno-położniczych, którzy będą zachęcać nowo upieczonych rodziców do rejestracji dzieci przez Internet. Przecież to dużo wygodniejsze niż rozwożenie tych samych danych do kilku urzędów, skoro wszystkie te dane zostawiliśmy już w szpitalu.

Jak możecie zarejestrować swoje dziecko online? Wystarczy Wam Profil Zaufany! Nie masz go? Zobacz jak go zdobyć tutaj

Wejdź na stronę Obywatel.gov.pl i wybierz pożądaną e-usługę. Po weryfikacji Twoich danych i potwierdzeniu, że jesteś ojcem lub matką dziecka przejdziesz do zarejestrowania narodzin swojego potomka. Potrzebujesz takie dane jak: Nazwa szpitala, w którym dziecko przyszło na świat oraz imię dziecka. Pomoże Ci też znajomość numeru Twojego aktu małżeństwa lub urodzenia (jeśli nie jesteś w związku małżeńskim).

Następnym krokiem jest zameldowanie dziecka oraz wybór sposobu odebrania Odpisu aktu urodzenia, powiadomienia o wydanym numerze PESEL dla dziecka i zaświadczeniu o zameldowaniu. Możesz poprosić by wysłano Ci je pocztą tradycyjną lub online. Możesz też odebrać je osobiście.

Ostatni krok to podgląd wniosku i podpis (Profilem Zaufanym).

Prosto łatwo i co najważniejsze szybko! Nie musisz nigdzie jeździć i tracić czasu na urzędowe sprawy w kolejkach. Możesz być cały czas ze swoim dzieckiem! Zachęcamy do korzystania z nowej usługi i propagowania jej wśród rodziców!

Przeczytacie więcej na temat tej usług na stronie Ministerstwa Cyfryzacji – Tutaj

Warto przypomnieć na koniec tego artykułu, że projekt Ministerstwa Cyfryzacji zakłada również wprowadzenie tzw. parentyzacji, czyli mechanizmów pozwalających na jednoznaczne łączenie dziecka z rodzicami. „Gromadzone w aktach imiona, nazwiska i nazwiska rodowe rodziców nie zawsze jednoznacznie ich wskazują. Utrudnia to nie tylko prowadzenie rozmaitych statystyk publicznych, ale też np. realizację programów pomocowych państwa, takich jak Rodzina 500 plus.” – czytamy na stronie Ministerstwa. Te mechanizmy powinny zacząć działać pod koniec 2018 roku.

Ministerstwo Cyfryzacji stara się także poprawiać dane, które zostaną lub już zostały wprowadzone do rejestru PESEL. Organy z niego korzystające będą mogły znacznie szybciej poprawiać niezgodności w nim istniejące dzięki zgłaszaniu ich bezpośrednio do odpowiedniego kierownika Urzędu Stanu Cywilnego. e-Usługi na to pozwalające  powinny zacząć działać w maju 2019 roku.

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.