Nowe (elektroniczne) obowiązki i przywileje płatników

Rozliczanie się z fiskusem za 2014 rok przyniesie podatnikom wiele zmian, zarówno jeśli chodzi o terminy jak i formy dostarczania informacji podatkowych. Ministerstwo Finansów przygotowało także kilka ułatwień w zakresie e-deklaracji. Firma e-file nie pozostaje dłużna.

Pierwszy kwartał każdego roku zawsze kojarzy nam się z tym samym. Przychodzi nam po raz kolejny zmierzyć się z fiskusem. Płatnicy podatku dochodowego zobowiązani są do przygotowania odpowiednich dokumentów. W tym roku pojawiły się jednak znaczące zmiany, o których warto na łamach U24.pl przypomnieć. Dotyczą one zarówno terminów sporządzania informacji podatkowych jak i formy ich dostarczenia.

Ministerstwo Finansów małymi kroczkami kieruje nas w stronę sprawnej i przyjaznej Polakowi e-administracji. W roku 2015 po raz pierwszy płatnicy będą mogli wysłać przez Internet takie druki jak: PIT-11, PIT-8C, PIT-8AR, PIT-4R, PIT-40, IFT-1/IFT-1R, IFT-3/IFT-3R bez konieczności posiadania standardowego podpisu elektronicznego. Teraz wystarczy pięć tzw. „danych autoryzacyjnych”. Są nimi: (imię i nazwisko, data urodzenia, NIP lub PESEL, kwota przychodu płatnika za 2013 rok) Niestety, ta zmiana dotyczy tylko osób fizycznych. Reszta nadal będzie musiała potwierdzać swoją tożsamość przy pomocy standardowego e -podpisu.

Do najistotniejszych zmian, które pojawią się po raz pierwszy w rozliczeniu za 2014 rok należy przede wszystkim obowiązek kontaktu elektronicznego z urzędem skarbowym przez wszystkie biura rachunkowe oraz pracodawców zatrudniających więcej niż 5 pracowników. By wygodnie i bez stresów przestawić się na nowe regulacje warto zapoznać się z aplikacją firmy e-file o nazwie e-pity. Twórcy wprowadzili w niej możliwość wysyłki elektronicznej formularzy: PIT-11, PIT-4R, PIT-8AR, PIT-R, IFT-1/IFT-1R, IFT-3/IFT-3R, PIT-8C, PIT-40 zarówno z wykorzystaniem podpisu elektronicznego, jak i danych autoryzujących.  To świetny sposób by szybko i sprawnie przygotować odpowiednie dokumenty i wysłać je fiskusowi bez odchodzenia od biurka. Jeśli chcecie spróbować zajrzyjcie pod Ten link.

Ciekawym rozwiązaniem Ministerstwa Finansów wydaje się być wprowadzenie udogodnień dla osób korzystających z e-administracji. Podmioty, które zatrudniają do 5 pracowników mogą wysyłać swoje druki podatkowe nadal w tradycyjnej formie. Osobom, które wybiorą taką ścieżkę zostanie skrócony termin złożenia odpowiednich dokumentów do urzędu. Nowy termin to 2 lutego 2015 roku. – Jeśli jednak zatrudniający nie więcej niż 5 podatników wybierze wysyłkę druków do urzędu skarbowego przez Internet, to może je dostarczyć w tych samych terminach, co w roku poprzednim, czyli do końca lutego – wyjaśnia Adam Mielcarski, wiceprezes firmy e-file. To dobra wiadomość dla małych przedsiębiorców, którzy zapomną o wysłaniu PIT-ów do 2 lutego 2015. Przez cały luty, aż do 2 marca 2015 r. będą mogli przekazać je elektronicznie – dodaje. Być może takie skracanie terminów tradycjonalistom zachęci Polaków do korzystania z e-administracji? Wysyłanie e-deklaracji podatkowych przy pomocy kreatorów takich jak program e-pity, to naprawdę nic trudnego. Warto spróbować!

Jeśli już o ułatwieniach mowa, to w tym miejscu warto powiedzieć o nowej funkcjonalności aplikacji fillUp. Przy pomocy portalu UPL-1.pl od dziś możemy szybko i prosto wypełnić deklaracje, która umożliwi nam uzyskanie miana pełnomocnika jeśli chodzi  o sprawy podatkowe. Wypełnienie i dostarczenie druku UPL-1 pozwoli nam wysyłać i podpisywać deklaracje podatkowe drogą elektroniczną w imieniu innego podmiotu. To świetne ułatwienie, które może usprawnić realizację zadań podatnikom.

Program e-pity wychodzi naprzeciw nowym standardom zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów. Już od listopada 2014 roku, przy pomocy programu e-pity możemy korzystać z Uniwersalnej Bramki Dokumentów. To narzędzie zdecydowanie ułatwi pracę większym podmiotom. W ramach jednego dokumentu i jednej transmisji możemy wysłać do 20 000 druków PIT-11, PIT-8C, PIT-R, PIT-40. Po ich złożeniu dostajemy z powrotem jedno Urzędowe Poświadczenie Odbioru, które dotyczy całej przesyłki. Dzięki aplikacji e-pity wszystko odbywa się szybko, przejrzyście i co najważniejsze bezpiecznie. Więcej informacji znajdziecie Tutaj.

Jak możemy zauważyć najbliższe miesiące zapowiadają się ciekawie. Nowe regulacje Ministerstwa Finansów i rozwiązania wprowadzane przez firmę e-file z pewnością ułatwią podatnikom proces rozliczania się z fiskusem. Zobaczycie! Jeszcze będziecie to mile wspominać 🙂

Share

2 thoughts on “Nowe (elektroniczne) obowiązki i przywileje płatników

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.