Portal Obywatel.gov.pl – Nowe otwarcie e-Administracji?

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych przygotowało specjalny portal Obywatel.gov.pl, który stał się miejscem usługowo-informacyjnym. Swego czasu był on poświęcony projektowi pl.ID. Teraz, jeśli chcemy znaleźć najnowsze fakty dotyczące tego projektu, należy wejść na stronę http://plid.obywatel.gov.pl/

Portal Obywatel.gov.pl staje się tak naprawdę tym, czego osobiście cały czas oczekiwałem od e-administracji. Portal zawiera informacje o przygotowanych przez MSW e-usługach oraz dokładne instrukcje jak z nich skorzystać. Doskonale pamiętamy, że portal ePUAP praktycznie nie zawiera informacji o konkretnych krokach, które trzeba podjąć by z danej e-usługi skorzystać. Wielokrotnie swoje sprawy musiałem robić na przysłowiowego „czuja”, co zniechęciłoby niejednego człowieka. Na Obywatel.gov.pl są informacje o tym gdzie iść, co przygotować, co trzeba zrobić by załatwić sprawy drogą elektroniczną. Wszystko w jednym miejscu. Póki co baza e-usług jest malutka, bo zawiera e-usługi związane z dowodami osobistymi oraz ewidencją ludności. Według zapewnień MSW ta baza będzie stale rozwijana i już wkrótce zawierać będzie wszystkie centralne e-usługi w kraju.

Jeśli chodzi o dowody osobiste, możemy już teraz: sprawdzić, czy nas dowód osobisty jest unieważniony, czy nowy jest gotowy do odbioru oraz sprawdzić swoje dane w Rejestrze Dowodów Osobistych. Dodatkowo możemy także sprawdzić przez Internet swoje dane zapisane w Rejestrze PESEL.

Osobiście bardzo podoba mi się forma platformy. Wszystko jest ładnie opisane, a instrukcja dotycząca każdej usługi informuje petenta o tym co musi kliknąć oraz kiedy zostanie przekierowany na platformę ePUAP i co musi tam zrobić. Na stronie głównej możemy znaleźć także przekierowania do e-usług zewnętrznych takich jak np. Historia Pojazdu oraz Bezpieczny Autobus.

I tutaj przechodzimy do zupełnie nowych informacji. Obywatel.gov.pl ma być tą zapowiadaną przez Panią Minister Bramą – czyli miejscem, które będzie przekierowywać nas na inne portale e-usługowe. W zamyśle twórców portal stanie się pewnego rodzaju spisem treści, który ma zawierać spis wszystkich centralnych usług elektronicznych działających w Polsce. Ma to trochę wyglądać i działać jak angielski portal www.gov.uk. To miejsce, gdzie każdy Brytyjczyk znaleźć może wszystkie elektroniczne usługi działające w kraju. Są one dokładnie opisane, zawierają instrukcje obsługi itp. informacje. Dzięki temu, wchodząc w jedno miejsce mieszkaniec wysp wie, gdzie wszystko załatwi. Z kuluarów konferencji EAB 2015 dowiedziałem się, że właśnie do takiego rozwiązania dąży MSW skupiając się na razie na e-usługach centralnych. W dalszej perspektywie przewidywane jest rozszerzenie bazy do usług udostępnianych przez poszczególnych JST.

Już niedługo, bo latem tego roku brama ma oficjalnie zostać otwarta. Co tam znajdziemy? Nie do końca jeszcze wiadomo. Gdyby w tak przyjazny sposób opisano każdą dostępną e-usługę w kraju, każdego resortu i urzędu to chyba byłbym w niebie. Pozostaje jednak pytanie, jaka relacja będzie między portalem ePUAP, a Obywatelem? Być może ePUAP zostanie delikatnie „schowany” i w pewnym sensie obudowany właśnie Obywatelem? W momencie, gdy użytkownik będzie chciał skorzystać z e-usługi znajdującej się na ePUAPIe, zostanie nań przekierowany? To samo też oczywiście dotyczy wszystkich innych portali e-usługowych, które powstały w ostatnim czasie i nadal powstają. Może to jest wyjście z trudnej sytuacji w jakiej stoi aktualnie polska e-administracja. Jestem ciekawy co przyniesie nam ePUAP2, który został już zapowiedziany (oficjalnie) na czerwiec w połączeniu z portalem Obywatel.gov.pl, który również ma rozpocząć działanie latem 2015. Pozostaje trzymać kciuki i odliczać dni do czerwca.

Tego lata może być gorąco.

Więcej informacji Tutaj i Tutaj

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.