Programowanie ma przyszłość – uczmy go od małego!

Świat wciąż idzie naprzód. Era cyfryzacji dopiero się rozkręca. Pora zmienić program nauczania i dostosować go do stale zmieniających się potrzeb. Nauczanie programowania od najmłodszych lat przyjęło się w Estonii i w Wielkiej Brytanii. Dlaczego nie miałoby przyjąć się u nas?

Badania wykazują, że około 60% dzieci rozpoczynających dziś edukację, będzie pracować w zawodach jeszcze nie istniejących. Jak je przygotować do stale zmieniających się wymagań rynku? Jak je przygotować do życia w stale zmieniającej się i coraz bardziej cyfrowej rzeczywistości?

Na łamach U24.pl pisaliśmy już na temat konieczności zmiany planu kształcenia w szkołach. Placówki powinny dostosowywać programy do stale rozwijających się technologii. Dzieci winny uczyć się informatyki w zakresie znacznie szerszym niż dotychczas. Powinny dowiadywać się o e-usługach, e-życiu i e-bezpieczeństwie. (Więcej znajdziecie Tutaj) Pierwszym krokiem w kierunku przemianowania priorytetów w programie szkolnictwa jest akcja organizowana przez firmę Samsung  Electronics Polska.

Czy da się rozpocząć naukę programowania od maleń kości? Okazuje się, że tak! Samsung postanowił pójść drogą krajów takich jak Estonia, czy Wielka Brytania, które uczą kodowania w wieku siedmiu i ośmiu lat. W Polsce zorganizowany został program Mistrzowie Kodowania. Uczestniczy w nim 200 szkół z całej Polski.

Pytanie kluczowe jest jednak takie: Jak rozpocząć przygodę z  programowaniem od najmłodszych lat i nie zniechęcić dzieci do linijek kodu? Należy odpowiednio prowadzić zajęcia! Uczestnicy programu uczą się programowania w języku Scratch, który pozwala im na zapoznanie się ze światem kodu. Celem zajęć nie jest zapewnianie kompetencji zawodowych dzieciom ale zasianie przysłowiowego ziarenka w młodych umysłach, które pozwoli w późniejszym czasie na kontynuacje nauki.

Już zaledwie po kilku lekcjach dzieci widzą efekty swojej zabawy z programowaniem. Mogą tworzyć własne gry, czy aplikacje. Program Mistrzowie Kodowania ma nauczyć dzieci analitycznego myślenia i zachęcić do dalszego rozwoju. 

Program ten jest tak naprawdę ogromnym kamieniem milowym w polskim szkolnictwie. Efekty tego projektu mogą pokazać, że warto zmienić program nauczania i zainwestować w programowanie dla młodych umysłów. Warto to robić! Wiem, że i bez tego przyszłe pokolenia zdecydowanie inaczej będą podchodzić do nowych technologii i e-usług, czy e-administracji. Możemy ich jeszcze bardziej zachęcić i przystosować do stale zmieniającej się rzeczywistości.

Słyszałem kiedyś opinię, że znajomość jednego języka obcego to już oczywista oczywistość i bez tego nie ma mowy o zdobyciu teraz ciekawej pracy. Coraz częściej będzie się wymagać znajomości języków cyfrowych i programistycznych. W branży IT to już teraz często konieczność. Zmieniajmy powoli program nauczania i dostosowujmy go do ery cyfryzacji.

Więcej na ten temat znajdziecie Tutaj

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.