Dziś trochę o COI…

Centralny Ośrodek Informatyki w ostatnich miesiącach wykonał kawał dobrej roboty! Ministerstwo Cyfryzacji przyczynia się do wzrostu zainteresowania e-administracją wśród Polaków! Przez internet założono już ponad 250 tysięcy Profili Zaufanych!

Kilka tygodni temu miałem przyjemność być w siedzibie COI w Warszawie. Miałem przyjemność zaprezentować tam swoje dotychczasowe obserwacje jeśli chodzi o e-administrację w Polsce jako całość. Mogłem też przedstawić swoje badania dotyczące portalu ePUAP. Spotkanie przebiegło bardzo pozytywnie. Ogromne wyzwanie przekułem w niemały sukces :) Będąc w Centralnym Ośrodku Informatyki trafiłem na broszurę prezentującą dotychczasowe osiągnięcia ośrodka. Muszę przyznać, że jestem pod wrażeniem.

Centralny Ośrodek Informatyki w ostatnich latach wykonał wiele pracy na rzecz budowy sprawnej e-administracji w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji, które po raz pierwszy powstało jako niezależny byt, prowadzone przez Minister Streżyńską wykonało naprawdę wspaniałą pracę. Choć jeszcze wiele jest do zrobienia widać efekty i to nie małe. Poniższe dane pochodzą z materiałów COI zatytułowanych „Nasze sukcesy 2016″.

COI chwali się między innymi stale rozwijanym portalem Obywatel.gov.pl. Według danych ośrodka portal ten miał 6,7 miliona użytkowników i niemal 30 milionów odsłon. Według informacji zawartych na portalu Obywatel.gov.pl Polacy mogą już znaleźć karty 177 usług (w tym 37 usług online). Do najpopularniejszych kart zaliczyć można zdecydowanie wniosek o 500+, wniosek o paszport, wniosek o dowód osobisty, czy akt stanu cywilnego i weryfikacja liczby punktów karnych. Muszę przyznać, że obywatel.gov.pl jest miejscem na które długo czekałem. Precyzyjne opisy usług, przekierowania i jasne instrukcje jak wykorzystać internet do załatwiania swoich spraw urzędowych! Portal pośredniczący to to, o czym pisałem w moich pracach licencjackiej i magisterskiej. Zanim jeszcze powstał Obywatel.gov.pl firma e-file miała wizję stworzenia właśnie takiego Katalogu usług elektronicznych. Jedno miejsce, jasno opisane usługi i przede wszystkim dobrze działająca wyszukiwarka. Takie miejsce też powstało jako Katalog U24.pl, dlatego też czuję się jakbym pośrednio przyczynił się do stworzenia „obywatela”! :)

W dostępnych materiałach COI chwali się również postępem w „oczyszczaniu” Systemu Rejestrów Państwowych z błędów. Na 1 lutego 2016 COI stwierdziło aż 1229 błędów. Po pół roku było już ich 812, a 1 grudnia tylko 109. W marcu 2017 licznik błędów wskazywał piękne i okrągłe Zero. Jeśli chodzi o poprawki COI chwali się także postępem napraw związanych z systemem ePUAP. W 2015 roku ten portal był niedostępny średnio przez kilka godzin w tygodniu. Działania naprawcze pozwoliły na zwiększenie stabilności systemu. Dzięki temu Profil Zaufany został wydzielony z systemu ePUAP i zintegrowany z bankami. Na dzień dzisiejszy Profil Zaufany mogą założyć właściciele kont w takich bankach jak PKO BP, Inteligo, Milelnium, ING. Do tak zwanego #CyberPatriotyzmu przyłączyło się także Envelo. Dzięki temu i dzięki coraz ciekawszym e-usługom (sukces wniosku 500+, Sprawdzania Liczby Punktów Karnych Online…) Profili Zaufanych jest coraz więcej! Według danych Ministerstwa Cyfryzacji elektronicznie założonych PZ jest już ćwierć miliona! Co ciekawsze 120 tysięcy założono po tym jak weszła w życie usługa weryfikacji punktów karnych online – czyli końca kwietnia! To duży sukces COI i Ministerstwa Cyfryzacji. Ciekawy i odpowiadający potrzebom Polaków portfel e-usług to klucz do wzrastającego zainteresowania e-usługami. To klucz do e-Polski!

Żeby nie było tak słodko…Wciąż jest nad czym pracować! Wciąż ePUAP nie jest tym czego osobiście oczekuje od e-administracji. Ma on wiele niedociągnięć, ma wiele kłopotów… wciąż jest mało intuicyjny. Wciąż trzeba być cierpliwym przy załatwianiu danej sprawy. Wciąż kontrolnie muszę dzwonić do urzędu by dowiedzieć się, czy dana sprawa jest już załatwiana/załatwiona. Widzę jednak i czuje na własnej skórze rosnące zainteresowanie e-administracją. Dostaje wiele pytań od znajomych i rodziny, jak skorzystać z danej usługi… dostaję też sporo telefonów z takimi prośbami od czytelników U24.pl. Jeszcze kilka lat temu zainteresowanie było niemal zainteresowanie.

FacebookTwitterGoogle+WykopEmailPinterestTumblrLinkedInPodziel się

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.