Odpis Aktu Urodzenia, Ślubu, Zgonu przez Internet! – Moja Przygoda

W ostatnim czasie potrzebowałem odpis aktu urodzenia. Słyszałem, że można już złożyć wniosek o akt stanu cywilnego przez Internet. Dokładne informacje dotyczące tej usługi znajdziecie na portalu Obywatel.gov.pl. Przeszedłem cały proces drogą elektroniczną, choć miejscami miałem kłopoty. By Wam ich oszczędzić, przygotowałem krótką instrukcję. Kolejny wpis z cyklu „Moja przygoda”! Na wstępie, sugeruje korzystać z przeglądarki innej niż Chrome, ponieważ na niej wyskakiwały mi błędy, które uniemożliwiały mi podpisanie sprawy podpisem elektronicznym. (błąd opisany na samym końcu wpisu).

Jeśli chcesz oszczędzić mnóstwo czasu i nie stać w kolejkach w urzędzie będziesz potrzebował kilku rzeczy.
Po pierwsze, by złożyć wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego elektronicznie musisz posiadać Profil Zaufany lub podpis elektroniczny. Jak zdobyć Profil Zaufany – przeczytaj Tutaj. Co ważne teraz Profil Zaufany możecie zapewnić sobie korzystając z usług niektórych banków takich jak np. PKO BP. Więcej na ten temat przeczytacie Tu.
Do wniosku o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego musicie dołączyć potwierdzenie przelania na konto bankowe urzędu określonej kwoty pieniędzy za daną usługę. Zanim zaczniecie wypełniać wniosek – radzę wykonać tę operacje i pobrać potwierdzenie ze strony swojego banku.

Gdy już będziemy gotowi logujemy się na ePUAP i przechodzimy do strony z wnioskiem Tutaj. Naszym oczom ukaże się poniższy ekran:

Przechwytywanie1

 

W polu Adresat wybieramy urząd, w którym chcemy załatwić naszą sprawę. Co ważne od 2015 roku możemy składać wniosek o akt stanu cywilnego do dowolnego urzędu zajmującego się tą tematyką. Tak więc nareszcie skończyły się czasy, gdy my jako obywatel musimy jechać do innego miasta, by załatwić nasz akt stanu cywilnego. Urzędy zobowiązane są by same między sobą przesłać nasze dokumenty. Więcej na ten temat Tutaj. Osobiście zgłosiłem się do urzędu, który akurat mój akt przechowuje. Byłem ciekawy, czy moja sprawa wysłana przez ePUAP zostanie tam również bezproblemowo załatwiona. (Trzymam się jednak zasady: ufam, ale kontroluje więc wykonam kontrolny telefon, by upewnić się że moja sprawa jest załatwiona : ) ).

Po wybraniu urzędu należy kliknąć mało widoczny przycisk Zaadresuj (na screenie zakreślony na czerwono).

Idąc dalej, wypełniamy dane wnioskodawcy (dziwie się, dlaczego wszystko musiałem wpisywać ręcznie. Takie dane jak PESEL, nazwisko… są przechowywane na moim koncie ePUAP. Powinny one być automatycznie zaciągane do wniosku. Kreatory formularzy przygotowywane przez firmy prywatne takie jak e-file wprowadzają takie usprawnienia, przez co wypełnianie dokumentów jest jeszcze prostsze i szybsze!

Wniosek o uzyskanie Aktu urodzenia, ślubu lub zgonu przez ePUAP

Wniosek o uzyskanie Aktu urodzenia, ślubu lub zgonu przez ePUAP

 

Dalej, uzupełniamy adres korespondencyjny jeśli chcemy dostać nasz odpis drogą tradycyjną. Ja chciałem – więc wypełniłem. Stosunkowo mało przejrzyste było dla mnie wybranie odpowiedniej gminy (miejska, wiejska, miasto etc.). W zależności od wyboru mogłem z listy rozwijanej wybrać inny zestaw ulic. Było to stosunkowo długie poszukiwanie… brakło sprawnego filtra. W końcu się udało!

Dalej, podajemy dane dotyczące samego odpisu. Dzięki tym informacjom pracownicy urzędu będą mogli łatwiej namierzyć nasz akt stanu cywilnego. Zaznaczamy typ dokumentu, jaki odpis nas interesuje, dane nasze lub osoby, której akt chcemy otrzymać etc. Im więcej pól wypełnionych tym lepiej dla nas.

Wniosek o uzyskanie Aktu urodzenia, ślubu lub zgonu przez ePUAP

Wniosek o uzyskanie Aktu urodzenia, ślubu lub zgonu przez ePUAP

 

Warto zwrócić uwagę na pole Data Zdarzenia. Braknie tu podpowiedzi jak data ma być wpisana. Ja popełniłem błąd, co walidator wykrył (efekt mojej próby wpisania daty poniżej). Trzeba skorzystać z konkretnego formatu wpisywania daty, który pojawia się w podpowiedziach.

Dalej piszemy uzasadnienie otrzymania wniosku oraz jak chcemy by dokument był nam przekazany. Przyjdziemy osobiście, czy może zostanie nam wysłany pocztą. Osobiście wybrałem tę drugą opcję, choć… swoje przejścia związane z przesyłaniem dokumentów pocztą już miałem… Przeczytajcie tu!

Wniosek o uzyskanie Aktu urodzenia, ślubu lub zgonu przez ePUAP

Wniosek o uzyskanie Aktu urodzenia, ślubu lub zgonu przez ePUAP

 

Na koniec załączamy potwierdzenie wykonania przelewu do Urzędu i gotowe! Gdy Klikniemy Dalej, naszym oczom ukaże się podsumowanie wypełnienia wszystkich pól. Podpisujemy wniosek i wysyłamy go do wskazanego urzędu. Myślę, że z tą instrukcją poradzicie sobie bardzo szybko z wysłaniem tego dokumentu. Zwróćcie tylko uwagę, że osobiście pod koniec maja miałem problem z wygenerowaniem SMS z kodem autoryzacyjnym gdy wypełniałem formularz przez Chrome  w wersji 58.0.3029.110. Przejście na Internet Explorer rozwiązało kłopot.

Zwróć uwagę na format daty!

Zwróć uwagę na format daty!

 

Powyżej błąd wypełnienia day zdarzenia, o którym pisałem powyżej. Istotne, by wpisywać datę w odpowiednim formacie. Walidator na szczęście to wyłapuje.

Poniżej błąd, który zgłaszał mi ePUAP podczas klikania przycisku „Podpisz” gdy korzystałem z Chrome w wersji 58.0.3029.110.

Błąd występujący podczas załatwiania sprawy przy pomocy Chrome w Wersji 58.0.3029.110 (64-bit)

Błąd występujący podczas załatwiania sprawy przy pomocy Chrome w Wersji 58.0.3029.110 (64-bit)

 

Wniosek wypełniłem i wysłałem dopiero wczoraj więc wciąż czekam na mój odpis :) Czy się doczekam? Zobaczymy!

Powodzenia!

EDIT: Wniosek dotarł cały i zdrowy do mnie! 

 

 

 

 

FacebookTwitterGoogle+WykopEmailPinterestTumblrLinkedInPodziel się

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.