Wciąż nie możemy płacić kartą w urzędach…

Mobilne płatności we wszystkich urzędach w kraju? Nieprędko. Jak pokazuje sonda przygotowana przez Serwis Samorządowy PAP mało kto korzysta z płatności bezgotówkowych w urzędach. A może by tak zrobić to inaczej? 

Ci z Was, którzy mieli przyjemność załatwiania spraw administracyjnych w urzędzie wiedzą, że nie zawsze udaje się ogarnąć wszystkie procedury związane z daną sprawą przy jednym okienku. Gdy jesteśmy w urzędzie, bardzo często musimy pójść do okienka X, złożyć dane podanie, a z nim udać się do okienka Y. Następnie konieczne jest przejście do kasy i opłacenie usługi. Na zakończenie procesu, z potwierdzeniem zapłaty należy wrócić do okienka X. Tę wycieczkę po pokojach urzędu można by mocno skrócić uproszczając procesy działające w administracji. Póki co niestety niewiele w tej materii się zmienia.

W ostatnim czasie natrafiłem na ciekawe badanie przeprowadzone przez Serwis Samorządowy PAP. Jak się okazuje urzędy wciąż mają kłopoty jeśli chodzi o usprawnianie procesu związanego z płatnościami za usługi urzędowe. Niemal 70% badanych nigdy nie płaciło w urzędzie inaczej niż drogą tradycyjną. 71% z kolei zadeklarowało, że nie miało takiej możliwości. Choć liczba przebadanych osób była niewielka, bo zaledwie nieco ponad 200 osób, to i tak widać jak poważny mamy problem. Osobiście uważam, że pieniądz tradycyjny jest już na wymarciu. Sam przy sobie nie trzymam zwykle wiele gotówki, stąd też moja frustracja rośnie, gdy okazuje się że w danym punkcie nie mogę zapłacić kartą. Nie tak dawno temu miałem przyjemność być w urzędzie. Byłem przekonany, że uda mi się przy kasie zapłacić za dokument kartą. Niestety, nic bardziej mylnego. Bądź co bądź w urzędach zostawiamy trochę tych pieniędzy. Ogromnym ułatwieniem dla obywateli będzie wprowadzenie obsługi kart płatniczych, czy płatności mobilnych.  Dla urzędników myślę to również byłoby wygodne i bezpieczne!

Wciąż jednak jest problem z zaakceptowaniem nowinek technicznych w urzędach. Badanie Serwisu Samorządowego PAP wykazało, że aż 41 procent ankietowanych sądzi iż najpoważniejszą barierą dla urzędów do wprowadzenia płatności bezgotówkowych jest obawa przed nowymi technologiami. A szkoda! Bo to nowe technologie usprawniają życie klientów i pracę urzędników. To nowe technologie mogą sprawić i sprawiają, że żyje nam się wygodniej. Można by umożliwić klientom dokonywanie bezgotówkowej płatności mobilnej. W dwudziestu placówkach administracji ruszył jakiś czas temu pilotaż, który umożliwił klientom dokonywanie płatności mobilnych przy wykorzystaniu rozwiązania Webpos Paybynet. Dzięki niemu urzędnicy mogli przyjmować zapłaty elektroniczne od klientów nawet, gdy w urzędzie nie ma specjalnych terminali. Jak się okazuje pilotaż okazał się strzałem w dziesiątke. Projekt miał się  szybko rozprzestrzenić na cały kraj.

Jak to działa? Wystarczy, że podamy urzędnikowi podczas obsługi naszej sprawy nasz numer telefonu. Pracownik urzędu wprowadzi go do systemu Webpos Paybynet. Klient zatwierdza przesłane do niego potwierdzenie dokonania płatności przy pomocy kodu ePIN. (Wszystko opiera się o tzw. BLIK) Gdy to zrobi, cała procedura się kończy. Szybko… prosto i co najważniejsze bezpiecznie. Kiedy doczekamy się tego we wszystkich urzędach? Trudno powiedzieć…

Więcej na temat płatności mobilnych w urzędach Tutaj

FacebookTwitterGoogle+WykopEmailPinterestTumblrLinkedInPodziel się

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.