Zakończenie Działalności Gospodarczej – Moja Przygoda

Może nie jest to zbyt przyjemny temat, jednak czasem trzeba zakończyć coś starego… by zacząć nowy biznes 🙂 Postanowiłem sprawdzić, jak można to zrobić przy pomocy portalu Ceidg.gov.pl. Przy okazji będzie można wytknąć kilka błędów i pułapek, na które udało mi się złapać. Cały proces nie jest jednak trudny i można szybko zakończyć swoją działalność gospodarczą. Potrzebny nam będzie tylko Profil Zaufany (jak go uzyskać? Sprawdź naszą instrukcje Tutaj) lub inny Certyfikat.

Pierwszym, bardzo istotnym krokiem jest zalogowanie się do portalu CEiDG np. przy pomocy Profilu Zaufanego. Bez tego kroku również będziemy mogli wypełniać wnioski, niestety nie otrzymamy możliwości podpisu elektronicznego wypełnionych dokumentów (co mówiąc szczerze jest paskudnym błędem). Na CEiDG możemy np. założyć, wstrzymać, zakończyć działalność gospodarczą. My wybieramy tę ostatnią opcję i ruszamy dalej.

Wstępnie przygotowanie danych

Wstępnie przygotowanie danych

Na początku musimy przygotować się do pracy i zadecydować, w jaki sposób dostarczymy kreatorowi dane. Najlepszą opcją jest skorzystanie z pliku XML. Wtedy praktycznie wszystkie dane zostają zaciągnięte do kreatora automatycznie. My musimy tylko je zweryfikować i potwierdzić. Plik XML, to plik który generuje nam portal CEiDG po stworzeniu wcześniejszego wniosku. Na przykład po złożeniu wniosku o rozpoczęciu działalności gospodarczej (przy pomocy portalu, nie w urzędzie) otrzymujemy plik XML, który możemy zapisać sobie na komputerze. Niestety! Jak się okazuje nie można z niego skorzystać, ponieważ CEiDG krzyczy o braku zgodności pliku z aktualnie tworzonym wnioskiem. Tak więc skorzystać z plików XML możemy praktycznie tylko wtedy, gdy chcemy edytować informacje o naszej firmie. Moja przygoda rozpoczęła się od prób wykorzystania starego XML, który otrzymałem. Dotyczył on właśnie otwieranej działalności, którą miałem teraz zamknąć. Niestety, CEiDG kazało mi pocałować się w nos. Dlatego też wybrałem opcję, „na podstawie numeru NIP”. Dalej, warto zaznaczyć opcje „Przygotuj formularz przy pomocy kreatora”. Dzięki niemu w sposób szybki i przejrzysty uzupełnimy wszystkie potrzebne dane. Przechodzimy test Captcha i klikamy „Dalej”.

Dane Wnioskodawcy

Dane Wnioskodawcy

Na następnym ekranie musimy uzupełnić wszystkie niezbędne pola. Część zawiera już informacje, które CEiDG zaciągnęło przy pomocy naszego NIP. Musicie uważać na ostatnie pole dotyczące Naczelnika urzędu skarbowego. Twórcy portalu CEiDG dość niefortunnie utworzyli wyszukiwarkę urzędów w Polsce. W momencie gdy wpiszemy choćby jedną błędną literkę, nasz kreator usuwa nam wszystko, co dotychczas w tym polu wpisaliśmy. To może być frustrujące i jest zdecydowanie do poprawy. Kiedy uzupełnimy dane, klikamy przycisk „Dalej” i przechodzimy do następnego ekranu.

Rejestr ubezpieczeniowy

Rejestr ubezpieczeniowy

W następnym oknie musimy podać miejsce, gdzie jesteśmy ubezpieczeni. Może być to Zakład Ubezpieczeń Społecznych, KRUS albo ubezpieczenie zagraniczne. W kolejnym polu informujemy od kiedy mieliśmy obowiązek płacenia składek ZUS. Jeśli była to nasza pierwsza przygoda z własną firmą, to najpewniej jest to data rozpoczęcia działalności. Warto to jednak sprawdzić.

Wybierz Date Zaprzestania

Wybierz Date Zaprzestania

Kolejne okno to informacje o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej. W jedynym na tej stronie polu wpisujemy datę zaprzestania  prowadzenia działalności gospodarczej. Kiedy to zrobimy, klikamy przycisk „Dalej”.

Potwierdzenie Wysłania Formularza

Potwierdzenie Wysłania Formularza

Na początku tego poradnika, mocno zwracałem uwagę na istotność  zalogowania się do CEiDG, zanim rozpoczniemy uzupełnianie formularza. Jest to o tyle istotne, że w przypadku ominięcia tego kroku, po zakończeniu uzupełniania naszego wniosku, nie otrzymamy opcji podpisania go elektronicznie i wysłania bez konieczności udania się do urzędu. Według mnie jest to spory błąd w idei działania CEiDG. Ja dałem się na to złapać, przez co musiałem przechodzić całą procedurę jeszcze raz (za drugim razem skorzystałem już z pliku XML, który wygenerował się na koniec pierwszej próby „zamknięcia”). Jeśli na początku zalogujecie się do systemu, wtedy na końcu procesu zobaczycie ekran przedstawiony powyżej. Klikamy przycisk „Podpisz i wyślij wniosek”.

Podpisywanie Dokumentu przy pomocy Profilu Zaufanego

Podpisywanie Dokumentu przy pomocy Profilu Zaufanego

W przypadku korzystania z Profilu Zaufanego, zostajemy przekierowani do portalu ePUAP gdzie jeszcze raz możemy przejrzeć i potwierdzić wszystkie wpisane przez nas dane. Po weryfikacji, klikamy przycisk „Podpisz Profilem Zaufanym” i wybieramy nasz podpis. Kiedy zakończymy proces podpisywania naszego dokumentu i zostaniemy przekierowani z powrotem do CEiDG, zobaczymy poniższe okno.

Podsumowanie Złożenia Wniosku

Podsumowanie Złożenia Wniosku

Pobieramy XML i zapisujemy nasz wniosek, by w razie problemów móc z niego skorzystać i kończymy procedurę zamykania naszej firmy. Otrzymujemy jeszcze e-mail potwierdzający procedurę zamknięcia wraz z UPO i w ten sposób proces jest sfinalizowany.

Tak więc jak widzicie, proces zamykania działalności przy pomocy Profilu Zaufanego i portalu CEiDG nie jest długi, a jeśli mamy już gotowy plik XML to idzie to jeszcze szybciej. Niestety musicie też pamiętać, że po tym procesie konieczne jest także uzupełnienie i przekazanie do ZUS formularz ZWUA, czyli formularza wyrejestrowującego nas i -jeśli istnieją – naszych pracowników z ubezpieczeń. Sam udałem się do odpowiedniego oddziału ZUS, gdzie dowiedziałem się, że przy pomocy Platformy Usług Elektronicznych ZUS można również wysłać do urzędu ten formularz. Tak więc proszę Was byście o tym pamiętali. Wtedy cały proces zamknięcia firmy odbędzie się online.

W procesie e-likwidacji działalności gospodarczej jest kilka miejsc, gdzie można się zagubić lub wybrać nie tą ścieżkę co trzeba. Ja na przykład zapomniałem o zalogowaniu się na początku procesu, dlatego też musiałem przejść przez niego dwukrotnie. Zabrakło także według mnie  po wysłaniu dokumentu dotyczącego rozwiązania firmy informacji na CEiDG, że: „Właśnie wysłałeś dokument, który likwiduje Twoją firmę, jednak by zakończyć proces, musisz jeszcze wysłać druk ZWUA do ZUS. Możesz to zrobić przy pomocy PUE ZUS. Czy chcesz zostać przekierowany?” W tym momencie system logowałby Cię w PUE ZUS lub tworzył konto, a sam formularz zostałby wygenerowany automatycznie. Ty tylko byś go podpisał. Prosto łatwo i przyjemnie.

Wierzę, że przy pomocy tego poradnika uda Wam się przejść proces likwidacji firmy bez większych problemów. Może zabrzmi to dziwnie, ale zachęcam Was (jeśli to oczywiście koniecznie) do zamykania swoich działalności gospodarczych przy pomocy portalu CEiDG.

Portal CEiDG znajduje się Tutaj
Formularz zamknięcia, założenia, wstrzymania działalności gospodarczej znajdują sie Tutaj

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.