e-Usługi coraz bardziej popularne – CEPiK świdruje rekord!

Polacy coraz częściej korzystają z e-administracji, co pokazują najnowsze dane prezentowane przez Ministerstwo Cyfryzacji. System, który mocno przyczynił się do wzrostu popularności e-usług to CEPiK. Co możemy dzięki niemu zrobić? Co już e-załatwić? 

Rok 2018 w Polsce, to zdecydowanie czas dla e-usług. Coraz więcej osób posiada Profil Zaufany, coraz więcej osób z niego aktywnie korzysta! Popularność e-usług wzrasta, co nas bardzo cieszy. Niesamowite jak cyfryzacja kraju przez ostatnie 10 lat poszła na przód. Pamiętam rok 2013, gdy zaczynaliśmy projekt strony U24.pl. Wtedy zdecydowanie więcej e-usług było jeszcze na papierze. Apetyty były duże. Drobnymi krokami udaje się nam przenosić administrację do świata cyfrowego.

Jednym z systemów, który dostarczył sprawne elektroniczne usługi będące odpowiedzią na zapotrzebowanie polaków jest CEPiK. Jak czytam na stronie Ministerstwa Cyfryzacji: „ponad 100 milionów – tyle razy w 2018 r. Polacy sprawdzali historię pojazdu. To usługa świadczona przez Ministerstwo Cyfryzacji dla wszystkich, którzy planują zakup używanego samochodu, motocyklu lub innego pojazdu zarejestrowanego w Polsce”.

Na stronie U24.pl testowaliśmy już e-usługę Historia Pojazdu (Tutaj). Po wpisaniu numeru VIN, numeru rejestracyjnego oraz daty pierwszej rejestracji znajdziemy informacje gromadzone od momentu pierwszej rejestracji pojazdu w Polsce. Pozwala on sprawdzić m.in.:

  • dane techniczne, takie jak pojemność i moc silnika czy rodzaj paliwa,
  • terminy obowiązkowych badań technicznych, które przechodził pojazd, w tym informację, czy posiada aktualne badanie,
  • odczyt licznika zarejestrowany podczas badań technicznych (Uwaga: w CEP gromadzi się informacje o odczycie licznika począwszy od 2014 roku),
  • informację, czy posiada ważne obowiązkowe ubezpieczenie OC,
  • liczbę właścicieli i województwo rejestracji,
  • informację, czy pojazd był własnością firmy/organizacji, czy osoby prywatnej,
  • czy pojazd nie jest oznaczony obecnie w bazie jako kradziony.

Powyższa e-usługa jest świetnym sposobem na sprawdzenie wiarygodności sprzedającego. Raport dodatkowo można łatwo wydrukować. Jednak to nie jedyna e-usługa, którą znajdziemy na CEPiK. Drugą ciekawą e-usługą na platformie jest m.in. www.bezpiecznyautobus.gov.pl. Bardzo prosta i tym samym bardzo funkcjonalna elektroniczna usługa. Nareszcie każdy obywatel ma dostęp do danych dotyczących stanu technicznego autobusów. Zatroskani rodzice, którzy wysyłają swoje dzieci na kolonie, zielone szkoły, czy wycieczki klasowe mogą sprawdzić informacje na temat podstawionego autokaru lub autobusu. Z wygenerowanego raportu dowiemy się m.in. czy pojazd ten ma ważne badanie techniczne, aktualne OC oraz czy jest oznaczony jako wycofany z ruchu. Co jest potrzebne? Jedynie numer rejestracyjny autokaru, tak więc możemy go sprawdzić zaraz przed wyjazdem naszych bliskich. W razie niepokojących informacji płynących z raportu rodzice będą mogli wezwać odpowiednie służby.

Twórcy systemu CEPiK mogą pochwalić się także danymi ze starostw i Stacji Kontroli Pojazdów. „W 2018 r. starostwa, korzystając z systemu CEPiK, załatwiły ponad 18 milionów spraw – m.in. wydały 5 351 813 dowodów rejestracyjnych. W tym samym czasie, także korzystając z CEPiK, starostwa wydały też 5 957 926 pozwoleń czasowych. Dane do systemu CEPiK przekazują także Stacje Kontroli Pojazdów (SKP). To one dołączają informacje o wykonanym badaniu technicznym pojazdu oraz stanie licznika odczytanym w trakcie badania. Dzięki temu wiemy, że w 2018 r. w SKP na terenie całej Polski przeprowadzono 17 654 508 badań zakończonych wynikiem pozytywnym, 615 177 – negatywnym, a 7 863 badań przerwano”.

Na koniec warto jeszcze wspomnieć o bardzo przydatnej e-usłudze, zwłaszcza dla osób które dużo podróżują po kraju. Dzięki e-usłudze Sprawdź swoje punkty karne każdy kierowca może przy pomocy systemu przejrzeć swoje dane dotyczące kar i ograniczeń, które zostały wobec niego zastosowane. Innymi słowy kierowcy mogą sprawdzić online jak dużo mają na swoim koncie punktów karnych, kiedy one wygasają itp. Jest to doskonałe rozwiązanie, które ułatwia życie polskich kierowców. Jak wiele razy zastanawialiście się ile punktów karnych macie na swoim koncie? Niewiedza bardzo często skutkuje utratą prawa jazdy przez osoby, które otrzymały (często z błahych przyczyn) zbyt wiele punktów karnych. Dzięki takiej e-usłudze każdy uczestnik ruchu drogowego będzie świadomy i będzie uważał podwójnie, by nie stracić prawa jazdy.

Potrzeba nam w Polsce takich systemów jak CEPiK, CEiDG, e-pity, czy podatki.gov.pl. Dzięki takim miejscom popularność e-administracji rośnie, bo ludzie ufają cyfrowym rozwiązaniom. Niezmiernie mnie to cieszy, że coraz więcej rzeczy załatwić możemy online. Po prostu.

Pozostaje nam czekać na więcej! 🙂

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.