Raport: Konferencja „e-administracja dla biznesu” cz.3

Raport: Konferencja „e-administracja dla biznesu” cz.3
W tej części znajdziecie informację na temat przyszłości polskiej e-administracji.
Dowiecie się min o wdrożeniach w usługach pocztowych, Chmurze Obliczeniowej Administracji itp.

Przyszłość e-administracji

Najbliższe lata, mają przynieść dużą ilość zmian i nowych rozwiązań. Wspomniane wcześniej bariery mają być częściowo zniesione. Następnym etapem konferencji był blok rozmów na temat przyszłości naszej e-administracji. Co zostanie wdrożone, co już jest wdrażane a co jest planowane.

Moderatorem spotkania był Pan Dariusz Bogucki (MAC), który sam, w ramach wstępu przedstawił kilka rozwiązań, nad którymi pracuje aktualnie ministerstwo. Są to: Zintegrowany System Informacji o Nieruchomościach, e-Zamówienia, Informatyzacja JST z zastosowaniem technologii przetwarzania informacji oraz budowanie Chmury Obliczeniowej Administracji.

Najciekawiej dla mnie brzmi ostatnie z przedstawianych rozwiązań.  Wykorzystanie techniki Cloud w administracji może przyczynić się do szybkiego, bezpiecznego i dynamicznego wymieniania danych obywateli. To rozwiązanie pomogłoby zharmonizować pracę, czyli usunąć duplikujące się informację przekazywane do JST, a co za tym zapewnić administracji publicznej koncepcję współdzielenia danych. Wprowadzenie myśli: „Collect once use many Times”, w życie dałoby nam szansę na oszczędności i większą ergonomię pracy administracji. Takie rozwiązanie wprowadziła już Holandia czy Australia.

Brzmi to jednak dość niebezpiecznie, bo przecież nie chcemy by informacje o nas znalazły się w niepowołanych rękach. Takie rozwiązanie, pod warunkiem wprowadzenia go z zachowaniem wszelkich standardów bezpieczeństwa, może pozwolić w przyszłości wprowadzić więcej rozwiązań, usprawnień i e-usług. Trzymam kciuki za to rozwiązanie.

Następnie mieliśmy przyjemność posłuchać co nieco na temat wdrażania nowych rozwiązań w usługach pocztowych. Wypowiadałem się już trochę na łamach U24.pl na temat zmian w Poczcie Polskiej (http://www.u24.pl/poczta-polska-cyfrowa/). Teraz usłyszałem trochę więcej od Rafała Zgorzelskiego (PGP). Innowację w usługach pocztowych to tylko kwestia czasu. Już teraz możemy korzystać z Paczkomatów, elektronicznych powiadomień awizo czy wysyłania listów online (Poczta Hybrydowa). Kolejne rozwiązania właśnie pukają do naszych drzwi. Są nimi min. projekty  wykorzystujące metodę „Odwróconej hybrydy”, Awizomaty czy Elektroniczne potwierdzenia odbioru.

Odwrócona hybryda miałaby polegać na przenoszeniu listu tradycyjnego w list cyfrowy, który zostaje przesłany na elektroniczną skrzynkę pocztową. Takie rozwiązanie umożliwiałoby też odczytywanie listów na urządzeniach mobilnych.
Awizomaty byłyby czymś w rodzaju Paczkomatów, a więc skrzynkami stojącymi w różnych miejscach miast, gdzie odbierać będzie można paczki awizowane. To rozwiązanie odciążyło by tradycyjne oddziały poczty, a dodatkowo przy korzystaniu z elektronicznego awizo można by odbierać paczki gdzie chcesz i kiedy chcesz. Bez konieczności wchodzenia w interakcję z urzędnikami.
Pierwsze prototypy pojawią się już w listopadzie a do końca roku zostanie zbudowanych kilkadziesiąt maszyn.

Elektroniczne potwierdzenie odbioru to kolejne nowe rozwiązanie proponowane przez PGP.
Przeniesienie tradycyjnych Zwrotek do świata cyfrowego pomogłoby w rozwiązaniu wielu problemów. Sądy bardzo często musza czekać na potwierdzenie odbioru paczki wiele tygodni. Często zdarza się też tak, że zwrotki się gubią. Przy wprowadzeniu tego rozwiązania sądy nie musiałyby czekać na informację. Od razu miałyby wiadomość o dostarczeniu poczty do odbiorcy.
Problemem jeszcze nie wyjaśnionym jest weryfikacja. Przedstawiciel OZPNOP nie chciał przedstawić szczegółów. Pewne jest to, że to rozwiązanie mogłoby przenieść usługi pocztowe na nowy poziom, a może być tylko lepiej, gdyż rocznie na pocztę przekazywane jest aż 1mld złotych.

Innym innowacyjnym i przełomowym rozwiązaniem był projekt przedstawiony przez Szymona Mamrota (ILM). Ministerstwo Finansów ma w planach wprowadzenie udogodnienia, które polegać by miało na tym, że urzędy skarbowe same wypełniałyby roczne zeznania podatkowe. Ciekawe? Myślę że warto czekać!
Przedstawiciel Instytutu Logistyki i Magazynowania wspominał także o potrzebie wprowadzenia przypomnień. Pomagały by one zwykłym obywatelom pamiętać o zbliżających się terminach. Skończyła Ci się ważność dowodu? Nic nie szkodzi, na miesiąc przed tą datą dostaniesz smsa z urzędu, który będzie o tym pamiętał za Ciebie.

Profesor W.Cellary oraz Szymon Mamrot mocno podkreślali, że nie wolno elektronizować bałaganu.
Nie wolno się spieszyć z wdrażaniem systemów. Należy je dobrze przygotować i odpowiednio zaplanować optymalizację procesów. Urzędnicy w Polsce bardzo często podchodzą do nowych rozwiązań z niesmakiem. „Dlaczego mam je wprowadzać?  Przecież po ich wdrożeniu mam jeszcze więcej pracy. „
Dlatego właśnie konieczna jest optymalizacja.

Przedstawiciel ILM wspomniał także o projekcie pilotażowym, który miałby pomóc zintegrować europejskie systemy z polskim. Istnienie zjawiska „Spaghetti” – czyli, przekazywania informacji i dokumentów od wszystkich do wszystkich w zupełnie innych formatach – generuje bardzo wielkie koszty. Koniecznym jest znalezienie tu lepszego rozwiązania. Warto szukać oszczędności w tym zakresie, gdyż administracja kosztuje Polskę 77mld złotych rocznie.

 

 

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.