Rejestr Danych Kontaktowych RDK

Zdarzyło Wam się kiedyś zapomnieć o terminie wygaśnięcia Waszego dokumentu (np. dowodu osobistego, czy Paszportu)? A może zapomnieliście wysłać odpowiednie dokumenty pozwalające na uzyskanie dodatkowych świadczeń socjalnych? A może nadchodzi termin badania technicznego Twojego pojazdu? Jeśli zdarza się Wam zapomnieć o takich sprawach, rozwiązaniem dla Was może być Rejestr Danych Kontaktowych. 

RDK to rejestr, w którym tylko i wyłącznie za naszą zgodą zapisywane są nasze dane kontaktowe takie jak numer telefonu oraz e-mail. Wszystko po to, by urzędnicy mogli skontaktować się z nami i szybciej załatwić daną sprawę lub przypomnieć o nadchodzących terminach, które musimy mieć na uwadze.

Rejestr został uruchomiony w grudniu 2019 roku i według zapewnień Ministerstwa Cyfryzacji jego popularność rośnie z dnia na dzień. Przez pierwsze 45 dni funkcjonowania rejestru, aż milion osób zapisało w nim swoje dane. „Przekazanie danych do RDK jest całkowicie dobrowolne i bezpłatne. Zadaniem Rejestru jest ułatwienie kontaktu urzędników z obywatelami po to, by usprawnić realizację usług i umożliwić szybką komunikację”.

Przekazanie danych do rejestru, oraz przekazywanie informacji tym kanałem przez urzędy nie jest odpłatne. Należy jednak pamietać, że podanymi tutaj kanałami nie otrzymamy, żadnych oficjalnych dokumentów. Byłoby to niebezpieczne. Do tego służy ePUAP lub inna forma komunikacji, która jest dużo bardziej bezpieczna niż nasza prywatna skrzynka e-mailowa. Z rejestru RDK w każdej chwili możemy usunąć nasze dane lub je zmodyfikować, gdy się zmienią.

Ministerstwo Cyfryzacji zapewnia, że nad bezpieczeństwem naszych danych dbają certyfikowani specjaliści, którzy zostali do tego specjalnie przeszkoleni.

Jak przekazać dane do rejestru? Możecie to zrobić w sposób tradycyjny – w urzędzie lub online przez portal GOV.pl – Skorzystaj z Rejestru Danych Kontaktowych (RDK). Oczywiście, by potwierdzić swoje dane kontaktowe musicie posiadać Profil Zaufany. Warto zauważyć, że inne e-Usługi również mają „wszytą” e-usługę wpisania do RDK. Kiedy wysyłałem wniosek o nowy dowód osobisty zostałem zapytany, czy e-usługa może zapisać moje dane kontaktowe w RDK. Naturalnie mogłem się nie zgodzić, ale uważam że to bardzo dobry duch że elektroniczne usługi współgrają ze sobą nawzajem. Po co obywatel ma trzy razy rozpoczynać e-usługi, skoro może zrobić to za jednym zamachem? 

Osobiście uważam, że ten rejestr to świetny pomysł. Z pewnością jest wiele spraw, w przypadku których urzędnik zechciałby skontaktować się z nami, by potwierdzić daną rzecz lub rozwiać swoje wątpliwości. Zwłaszcza, gdy załatwiamy sprawy elektronicznie, poza urzędem. Nie wszystko mamy wówczas możliwość skonsultować z urzędnikiem. Taki rejestr na pewno usprawni komunikację i przyspieszy załatwianie naszych spraw administracyjnych.

Oczywiście musimy wierzyć, że nasze dane są w rejestrach państwowych bezpieczne! Jeśli jednak nie wierzycie pomyślcie w ilu miejscach w Internecie, których zabezpieczenia mogły być złamane zostawiliście swoje dane personalne w ostatnim czasie. Social Media, konta biznesowe, konta bankowe, portale randkowe, czy zwyczajne komunikatory i formularze kontaktowe na stronach firm usługowych.

Zapraszam do skorzystania z RDK już dziś! Ułatwiajmy nasze życie. Po prostu

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.